niedziela, 22 marca 2015

Irving Stone - Pasja Życia

Recenzja #8 Książka, która ma ponad 500 stron

Kategoria do książki dobrana jest zupełnie przypadkowo. Ot, wziąłem książkę, przeczytałem i spojrzałem, do czego mógłbym ją przypasować. Dlatego bez większych wstępów – Irving Stone i Pasja Życia.



Vincenta van Gogha nie trzeba chyba nikomu przedstawiać. To ten impresjonista, który obciął sobie ucho i lubił malować słoneczniki. Taki rudy, z Holandii. Popularny. Ceniony.

Van Gogh popularny i ceniony przez ogół jest dziś bez wątpienia. Pasja życia pokazuje jednak, że nie było tak od początku. W książce Stone pozwala zapoznać się ze sfabularyzowanym życiorysem artysty. Poznajemy go, kiedy ma nieco powyżej dwudziestu lat i jest pierwszy raz zakochany. Widzimy – tak, to dobre słowo, ale o tym za chwilę – jak zaczyna swoją przygodę ze sztuką, przeżywamy z nim zmagania z brakiem pieniędzy i uznania, w końcu wraz z jego bratem, Theo, maszerujemy w kondukcie żałobnym za trumną Vincenta.

Nie trzeba być pasjonatem sztuki, żeby ta powieść zainteresowała. Sam nieszczególnie potrafię zachwycać się malarstwem i zdecydowanie bardziej uśmiechnięty wychodzę z galerii handlowych niż sztuki. Nie umiem powiedzieć, jak oddziałałaby na mnie Pasja życia, gdybym potrafił bardziej wczuć się w rozmowy o malarstwie i sensie sztuki. Umiem jednak powiedzieć, jak oddziałała na mnie – laika w tej dziedzinie.

Była w porządku. Trzeba oddać autorowi, że momentami lektura stawała się patrzeniem na obraz. Stone malował słowami, dlatego bez oporów użyłem wcześniej słowa widzimy. Sam van Gogh stanowił wdzięczny temat. Był artystą, żył i myślał jak artysta i w końcu umarł również jak – niestety – na artystę przystało, w biedzie i obłędzie. O kimś takim można było napisać dobrą książkę. I Stone zrobił to całkiem nieźle.

Na koniec jeszcze obrazek, którego nie widziałem od dawna, ale przypomniał mi się dziś, przypadkiem, kiedy zerknąłem na okładkę.


Tytuł: Pasja życia
Autor: Irving Stone
Wydawnictwo: MUZA
Data wydania: 2002
ISBN: 8373192921
Liczba stron: 536