niedziela, 5 kwietnia 2015

Sean Beaudoin - Donikąd, byle szybciej

Recenzja #10 Książka, którą jesteś w stanie przeczytać w jeden dzień

Umówmy się – skończyć książkę w jeden dzień nie jest szczególnie dużym wyczynem. Wystarczy mieć akurat wolny wieczór i tom, który nie przekracza, dajmy na to, 300 stron. Przy założeniu, że czyta się stronę na minutę, zmieścimy się wtedy w pięciu godzinach.
Po Donikąd, byle szybciej Seana Beaudoina sięgnąłem zupełnie przypadkiem. Leżało na biurku, czekając na dziewczynę, a ja akurat nie miałem nic do czytania, to wziąłem i przeczytałem. W jeden wieczór, żeby móc to podciągnąć pod jakąś kategorię.



Stan ma siedemnaście lat i jest raczej niezadowolony z życia. Rodzice notorycznie wpędzają go w zażenowanie, na pracy w wypożyczalni filmów trudno się dorobić, a studia nie wydają się czymś tak interesującym, żeby się na nie zdecydował. Kiedy dołożyć do tego problemy, których napytał sobie w szkole oraz fakt, że nigdy nie miał dziewczyny – mamy obraz przegranego nastolatka.

Trudno powiedzieć, o czym tak naprawdę jest Donikąd, byle szybciej. O chłopaku, który chciałby zdobyć dziewczynę. O marzeniach. O problemach z dogadywaniem się wewnątrz rodziny.

Podczas lektury nie mogłem oprzeć się skojarzeniom z Sekretnym życiem Waltera Mitty oraz Scott Piligrim kontra świat. Stan ani nie wyobraża sobie, co by było gdyby, ani nie konwertuje świata w grę komputerową. Żyje jednak głęboko we własnej pokręconej głowie, przez co opisywana przez niego rzeczywistość zdaje się czasem równie abstrakcyjna co w przywołanych filmach.

Prawdopodobnie za miesiąc zapomnę, że w ogóle coś takiego czytałem. Dziś, na dzień po lekturze, mogę powiedzieć tylko, że od czasu do czasu uśmiechnąłem się do książki i raczej się nie wynudziłem, ale to chyba głównie dlatego, że była krótka. Wołające z okładki Prawdopodobnie najlepsza opowieść, jaką czytaliście! może być jednak prawdą tylko w przypadku kogoś, kto do tej pory miał w ręku jedyie podręcznik do matematyki i książkę telefoniczną.

Tytuł: Donikąd, byle szybciej
Autor: Sean Beaudoin
Wydawnictwo: Nasza Ksiegarnia
Data wydania: 2010
ISBN: 9788310117854

Liczba stron: 264